Esiintymisjännitys

Esiintymisjännitys

Esiintymisjännityksellä tarkoitetaan pelkoa omasta kyvystä suorittaa jokin tehtävä. Saatamme pelätä epäonnistumista jo ennen tehtävän aloittamista ja vältellä esiintymistilanteita. Esiintymisjännityksestä kärsivä voi kokea monenlaisia fyysisiä oireita ennen esiintymistilannetta tai sen aikana.

Alatarin psykologin ohjauksessa voit saada tukea esiintymisjännityksen käsittelyyn ja oppia keinoja selviytyä esiintymistilanteista luontevammin. Psykologin kanssa voit keskustella esiintymistilanteista sekä valmentautua niihin esimerkiksi tehden yksilöllisesti soveltuvia mielikuva- ja rentoutumisharjoituksia.

Esiintymisjännityksen vaikutus on yksilöllistä 

Lähes kaikki ihmiset kokevat lievää hermostuneisuutta ennen julkista esiintymistä. Jännittyneisyys voi kuitenkin olla niin suurta, että se vaikuttaa merkitsevän häiritsevästi esiintymistilanteeseen. Esiintymisjännitys ei liity aina julkiseen puhumiseen, vaan myös muihin tilanteisiin, kuten seksissä suoriutumiseen.

Saatamme pelätä epäonnistumista tai nöyryytystä jo ennen tehtävän aloittamista ja pyrkiä välttelemään tilanteita, joissa joutuu puhumaan tai esiintymään. Pahimmillaan esiintymisjännitys voi johtaa koulusta tai töistä eroamiseen, päihteisiin turvautumiseen sekä haitata ihmissuhteita ja urakehitystä aloilla, missä tarvitaan hyviä puhumisen taitoja.

Esiintymisjännityksen vaikutus on yksilöllistä. Esiintymisjännityksestä kärsivällä esiintyy tavallisesti liiallista hikoilua, käsien tärinää, sydämen tykytyksiä, kylmiä väreitä tai huimausta. Mahdollisia oireita ovat myös vatsanväänteet ja pahoinvointi ennen esiintymistilannetta tai sen aikana. Esiintymisjännitys voi johtaa suurempaan virheiden määrään esiintyessä tai esiintymisen peruuttamiseen jännityksen vuoksi.

Opi lieventämään jännitystäsi

Psykologin ohjauksella esiintymisjännitystä voi oppia käsittelemään ja löytää sen lieventämiseen toimivia käytännön keinoja, jolloin esiintymistilanteista suoriutuminen onnistuu luontevammin.

Alatar Psykologipalveluissa voit keskustella ammattitaitoisen psykologin kanssa esiintymistilanteista, esiintymisjännityksen pohjalla olevista peloista ja normalisoida ahdistuksen kokemuksia esimerkiksi mielikuvaharjoituksin sekä löytää apua fyysisten oireiden hallintaan. Omien tuntemusten kanssa on mahdollista päästä paremmin tutuksi ja oppia itselle sopivia rentoutumismenetelmiä.