Stressi ja kuormittavat elämäntilanteet

Stressi ja kuormittavat elämäntilanteet

Stressi on kehon luonnollinen reaktio akuutteihin ja haastaviin elämäntilanteisiin. Stressi voi pitkittyessään alkaa haitata normaalia arkielämää ja kuormittaa terveyttä. Stressaantuneena elämä saattaa tuntua ylivoimaisen vaikealta ja seurauksena voi olla erilaisia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ongelmia.

Tukea stressin käsittelyyn ja kuormittaviin elämäntilanteisiin kannattaa hakea jo varhaisessa vaiheessa. Alatarin psykologi tarjoaa terapeuttista keskustelutukea sekä juuri sinulle sopivia stressinhallintamenetelmiä paremman elämänlaadun saavuttamiseksi.

Kärsitkö stressistä?

Stressi on kehon luonnollinen fysiologinen reaktio akuutteihin ja haastaviin elämäntilanteisiin. Stressaavien tilanteiden pitkittyessä ja toistuessa usein, stressi voi alkaa haitata normaalia arkielämää monin tavoin sekä kuormittaa ja vaarantaa terveyttä.

Stressaantuneena elämän kokee helposti ylivoimaisen vaikeana ja pienetkin asiat voivat tuntua ylitsepääsemättömiltä. Pitkittynyt stressi voi aiheuttaa esimerkiksi keskittymis- ja muistiongelmia, ärtyneisyyttä, päänsärkyä, pahoinvointia ja ruuansulatusongelmia, immuniteetin heikkenemistä ja jatkuvia flunssa- ja tulehduskierteitä sekä ahdistusta

Stressin tyypillisiä oireita ovat myös muutokset unen saannissa, laadussa ja määrässä, ruokahalussa ja -rytmissä sekä seksuaalisessa halukkuudessa ja kyvyssä seksuaaliseen nautintoon. Stressi voi näyttäytyä muille vetäytymisenä sosiaalisista suhteista tai kyvyttömyytenä hoitaa normaaleja arkielämän velvollisuuksia.

Opi stressinhallintaa

Alatar Psykologipalvelut tarjoavat psykologin terapeuttista keskustelutukea erilaisissa stressaavissa elämäntilanteissa ja ratkaisukeskeistä ohjausta elämäntilanteen kuormitustekijöiden kohtaamiseen. Stressinhallintaan on olemassa paljon tieteellisesti tutkittuja, hyötyä ja apua antaviksi todettuja keinoja. Alatarin psykologin kanssa voidaan käydä läpi erilaisia stressinhallintamenetelmiä, kuten hyväksyvän ja tietoisen läsnäolon mindfulness-harjoituksia.

Stressinhallintamenetelmiä voit hyödyntää ennaltaehkäisevästi jo silloin, kun koet ensimmäisiä stressin oireita ja oman hyvinvoinnin heikentymistä. Tukea kannattaa hakea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Mikäli elämäntilanne on jo ehtinyt kääntyä vaikeaksi, ammattitaitoinen tuki ja ohjaus tilanteen selviämiseksi sekä eteenpäin pääsemiseksi on tärkeä osa tervehtymistä. Alatarin psykologin kanssa voit käydä läpi elämäntilannettasi luottamuksellisesti ja miettiä juuri sinulle sopivia keinoja paremman elämänlaadun saavuttamiseksi.