Suru, menetykset ja kuolema

Suru, menetykset ja kuolema

Suru on menetystä seuraava yksilöllinen tunnekokemus. Menetystä voi kokea monessa eri muodossa, kuten ihmissuhteen tai työn menetys, sairastuminen tai läheisen kuolema. Menetystä ei voi arvottaa kuin menetetyn asian arvolla itselle, esimerkiksi lemmikin menetys voi olla hyvin raskas kokemus.

Alatarin psykologin kanssa voit keskustella luottamuksellisesti kokemastasi menetyksestä ja saada tukea surun mukanaan tuomien tuntemusten käsittelyssä. Menetystä työstämällä surusta voi olla mahdollista toipua nopeammin sekä rauhan ja positiivisten tunteiden löytäminen takaisin elämään helpottua.

Suru voi lamauttaa

Suru on menetystä seuraava yksilöllinen tunnekokemus. Menetystä voi kokea monessa eri muodossa, kuten ihmissuhteen tai työn menetys, sairastuminen, vammautuminen tai läheisen kuolema. Menetys on luonnollinen osa elämää, mutta sen aiheuttama tunnevyöry ja henkinen kipu voi johtaa pitkiinkin surun ja masennuksen jaksoihin. Selviytyminen läheisen menetyksestä voi olla yksi raskaimmista haasteista, joita monet meistä kohtaavat.

Tavallisesti menetystä seuraa välittömästi lamauttava kipu, jonka seurauksena saattaa menettää hetkellisesti kykynsä ajatella ja toimia. Menetyksen ensivaiheisiin kuuluu joukko sekaviakin tunteita, kuten shokki, epäusko, avuttomuus, pelko ja joskus häpeä, syyllisyys, katumus ja viha.

Surevalle on tavallista vetäytyminen pois sosiaalisista tilanteista sekä suhteista ja menetyksestä muistuttavien asioiden välttely. Suruun voi liittyä samankaltaista oireilua kuin masennukseen, esimerkiksi mielenkiinnon menettämistä mukaviin aktiviteetteihin, unen- ja ruokahalun puutetta, alhaista energiatasoa sekä ärtyneisyyttä. Joskus suru voi lamauttaa hyvin pitkäksi aikaa toimintakyvyn arjessa. 

Pitkittyneelle surulle on tyypillistä voimakkaat pelon kokemukset, menetetyn ihmisen unohtamisen pelko ja muistoihin tarrautuminen tai elämän hallinnan menetyksen tunteet. Päihteiden liikakäytön riski on myös suuri. Pitkittynyt suru jarruttaa elämässä eteenpäin siirtymistä.  Surutyö voi vaikeutua entisestään, mikäli edesmenneen kanssa on ollut ristiriitainen suhde tai läheinen on tehnyt itsemurhan. Itsemurha on Suomessa valitettavan yleistä. Vuonna 2017 yhteensä 611 miehen ja 213 naisen elämä päättyi itsemurhaan (Tilastokeskus).

Tukea surutyöhön

Suruaika vaatii löytämään tapoja, miten käsitellä surua ja miten selviytyä eteenpäin. Menetys voi muuttaa tutuksi tulleita rutiineja. Olet ehkä määritellyt itsesi menetetyn työn, puolison tai fyysisyytesi kautta. Toipuaksesi menetyksestä, joudut määrittelemään uudelleen identiteettisi ja rakentamaan elämäsi muuttuneen tilanteen edellyttämällä tavalla. Ajan myötä suruprosessiin tulee mukaan yleensä positiivisia tunteita, kuten muistamisen iloa, lämpöisiä ajatuksia tai helpotuksen tunnetta. Voit alkaa hyväksyä, anteeksiantaa, ymmärtää tapahtunutta tai tuntea myötätuntoa.

Mikäli olet kohdannut menetyksen ja huomaat itselläsi tai läheiselläsi pitkittyneen surun oireita, Alatar Psykologipalveluissa voit keskustella turvallisessa ja luottamuksellisessa ympäristössä ammattitaitoisen psykologin kanssa.

Alatarin psykologilla on osaaminen menetyksien työstämisen ohjaamiseen, myös erityisesti itsemurhan kohdanneiden läheisille. Voit saada apua Alatar Psykologipalveluista menetyksen ja surun mukanaan tuomien tuntemusten käsittelyssä, menetyksen kohtaamisessa ja surusta nopeammin toipumisessa. Voit saada tukea elämän uudelleenrakentamiseen menetyksen jälkeen, voimavarojen takaisinsaamiseen ja tulevaisuuden mahdollisuuksien löytämiseen muuttuneessa elämäntilanteessa.